В українському парламенті зареєствровано Проект Закону про обіг криптовалюти в Україні.
Ініціатором законопроекту стала група депутатів та ГО “Українська блокчейн асоціація” за консультацією якихось майнерів та нікому невідомих торгових майданчиків.
Ось имена:
Єфремова Ірина Олексіївна (VIII скликання)
Денісова Людмила Леонтіївна (VIII скликання)
Котвіцький Ігор Олександрович (VIII скликання)
Рибак Іван Петрович (VIII скликання)
Войцеховська Світлана Михайлівна (VIII скликання)
Головний комітет:
Рибалка С.В. Комітет з питань фінансової політики і банківської діяльності
Інші комітети:
Данченко О.І. Комітет з питань інформатизації та зв’язку
Іванчук А.В. Комітет з питань економічної політики
Павелко А.В. Комітет з питань бюджету
Соболєв Є.В. Комітет з питань запобігання і протидії корупції
Іонова М.М. Комітет з питань європейської інтеграції
Основний меседж законопроекту полягає у визначенні статусу криптовалют в Україні. Купка людей, невідомо яким чином пов’язана з криптовалютами, визначила, що криптовалюти не є платіжним засобом, а є об’єктом приватної власності.
Згідно з законопроектом:
- Регулювання ринку криптовалют буде здійснювати НБУ.
- Прибуток отриманий на біржах підлягає оподаткуванню.
- Держава не бере на себе відповідальність за фінансові втрати людей через використання криптовалют особисто або через біржі.
- Майнери криптовалют повинні будуть сплачувати податок (але механізм сплати податку не прописано).
- Криптовалюти можна обмінювати на інші криптовалюти, електронні гроші, фіатні гроші, товари або послуги, та інше.
- До криптовалютних транзакцій будуть застосовувати ті ж самі норми регулювання, що і до договорів обміну.
В законопроекті є визначення поняття криптовалюта, та низки інших понять пов’язаних з криптовалютами:
- Криптовалюта – програмний код, який є об’єктом права власності, який може використовуватись як засіб обміну, інформація про який записується та зберігається в системі блокчейн.
Можна видумати та написати на папері що завгодно, але суть криптовалют від того не зміниться і вона так само полягає у фінансовій свободі людей, які використовують криптовалюти. Незважаючи на існування законопроекту, і вірогідність його прийняття, регулятор технічно не може регулювати, контролювати, блокувати транзакції, або арештувати ваші криптовалютні рахунки.
Особливу увагу зверніть на той факт, що так званий “програмний код в блокчейні” це тільки об’єкт права власності, тобто він комусь належить, є чиєюсь приватною власністю. Але чи належить він вам? Довести ваші права власності на криптовалюту неможливо, при виконанні певних правил безпеки.
Законопроект, в разі його прийняття, ніяким чином не вплине на ваше право використовувати криптовалюту за власним бажанням. Відстежити та вплинути на ваше право регулятор невзмозі.
Ви можете сприймати будь-який закон стосовно криптовалют, як пропозицію державної влади, а не як вимогу обов’язкову до виконання, поділитись вашими криптовалютними прибутками з державою. Рішення, ділитись, чи ні ділитись з державою, сплачувати податки, чи ні, то вже ваша особиста справа.
Навіщо і кому потрібен законопроект?
Криптовалюти в Україні відомі майже з самого початку їх виникнення, з 2009 року. Весь цей час люди займались майнінгом, вільно використовували криптовалюти як платіжний засіб для обміну на товари та послуги. Користувачам криптовалют хорошо відомі ризики пов’язані з криптовалютами, та переваги криптовалют перед державними грошовими сурогатами. В цій криптовалютній діяльності українців не існувало державного регулювання до 2017 року. І от коли прибутки від криптовалютної діяльності стали достатньо помітними, держава звернула увагу.
Все почалось з конфіскацій майнінгового обладнання, та відвертого шантажу підприємців збоку силовиків. Таким чином державна влада, а саме деякі зацікавлені особи, створили проблему відсутності правового статусу криптовалют, що нібито і є причиною незаконних дій силовиків. З цими зацікавленими особами були змушені погодитись деякі майнери, та підприємці, які стали жертвами свавілля бандитів у погонах.
В першу чергу законопроект потрібен самим законотворцям, бо вимоги прописані в законі, як завжди, буде неможливо виконати для звичайної людини. Якщо вимоги неможливо виконати, або виникають проблеми з силовими структурами, чиновникам будуть хабарі. А ще краще, коли проблем з силовими структурами взагалі не буде виникати, для чого чиновнику разового хабара вже замало, необхідна доля з прибутку. Не вірите? Згадайте бурштин, ліси, приватні великі заводи, підприємства – все це під дахом чиновників. Те саме чекає і крупний криптовалютний бізнес.
Підприємці які виступають за законопроект та легалізацію, це люди, які згодні платити данину державі та чиновникам. Крім цього, приймаючи участь в підтримці законотворців, ці “підприємці” розраховують на певні привілеї від чиновників, у вигляді швидшого просування їх справ, допомоги у вирішенні проблем, кришуванні за меншу долю з прибутку ніж з інших підприємців.
За допомогою законопроекту створюється ієрархічна фінансова піраміда криптовалютного бізнесу. І ніяким боком, законопроекти не пов’язані з піклуванням держави про людей.